Monday, January 18, 2010

Bengang


''Aku bosan dengan gebangmu,
Aku rasa buang masa,
Ko selalu menyusahkan hidupku''.

Lagu ni aku gubah khas untuk sorang makcik yang menyusah kan aku.

Citer die bermule begini, mase aku part one aku daftar untuk kokurikulum ''unit pengurusan masjid'' setelah aku part 2, dan time untuk membuat pengesahan untuk kokurikulum. Setelah aku hadir ke ko tersebut, aku merasakan bahawa ko tersebut agak tidak mengembirakan hati ak and ak deside tuk tukar ko, iaitu Basket Ball. Pas aku balik ak terfikir tuk tukar ko yang aku minati iaitu basket ball, pas tu ak pun tuka la. Esoknye aku pegi unit ko dan berjumpa seorang makcik dan menceritakan hajat aku untuk menukat ko basket ball, die cakap awak x boleh tukar suke2 je on line, sebab bla3. Masalahnye sekarang siapa yang nak amik ko? itulah persoalan yang sering bermain dalam fikiran ak ketika ak berborak dengan makcik tu. Memang aku rimas, pada pendapat ak ko itu boleh ditukar selagi pendaftaran secara on9 masih belim ditutup. Kalau x nak bagi orang masuk ko tu kenapa had penyertaan untuk ko itu masih dibuka?...... sedangkan pelajar bebas untuk memilih ko masing-masing. Alasan yang diberitahu ak adalah tidak mahu menyusahkan pengajar ko tersebut. Hairan, hairan, hairan... ok result yang diberikan oleh makcik tu aku terima dengan terbuka.... keesokkan harinya aku berjumpa Ketua Pogram, aku pun menceritakan masalah yang dihadipi oleh ak... result yang diberikan adalah p/s: masalah kamu ni terpulang pada diri kamu dendiri, kerana kamu yang ingin menjalani latihan , jadi tepuk dada tanya selera. Itulah respon yang diterima oleh ak...Persoalannya adakah ini satu masalah buat makcik tersebut?.... dia hanya perlu menukar pendaftaran manual aku sahaja, kalau diikutkan ianya mudah dan bukan satu masalah. Ade ke makcik tu ugut aku , die cakap: jangan hairanlah kalau kamu gagal dalam ko tersebut... pada aku itu bukan tindakan yang profesional, seharusnya makcik tersebut merajinkan diri untuk membuka satu ruang di dalam kelas ko basket ball tersebut. Kesimpulannya bekerjalah anda dengan gaji yang diterima dan janganlah anda bersikap malas dan mencurik tulang dalam melakukan pekerjaan ini kerana ianya akan memberi effect kepada keluarga anda. Jadi para pembaca atau pekerja yang bersikap seperti makcik ini, berubahlah anda untuk mencari rezeki yang halal... Renung-renungkan dan selamat beramal. :)

No comments:

Post a Comment